Wybierz stronę

Ultradźwiękowe badania w przemyśle kolejowym

Ultradźwiękowe badania w przemyśle kolejowym

Ultradźwiękowe badania w przemyśle kolejowym

Awarie, zużycie lub wady różnych komponentów jezdnych pociągu lub samych szyn mogą z oczywistych względów mieć katastrofalne konsekwencje które są tym większe im większa jest szybkość jadącego pociągu…

W obecnych czasach te prędkości podnoszone są do coraz wyższych wartości liczbowych co tylko zwiększa wagę doskonałej kontroli jakości zarówno po produkcyjnej jak i weryfikacji stopnia zużycia w trakcie użytkowania. Dodatkowym problemem jest rosnąca waga przewożonych ładunków które stale zwiększają poziomy naprężeń które stale oddziałują na poszczególne części składowe pociągu czy torów. Jednocześnie jednak, ze względu na bardzo duże zróżnicowanie rozmiarów a przede wszystkim kształtów badanych części sprawia że efektywne badanie nieniszczące w tej sytuacji jest nie lada wyzwaniem.

Niegdyś weryfikacja torowisk odbywała się wyłącznie na zasadzie wizualnej ale jak łatwo się domyślić większość wad czy przyszłych problemów nie widać gołym okiem póki nie jest za późno. Odpowiedzią na te problemy jest ultradźwiękowa metoda badań nieniszczących.

Wykorzystuje się w tym celu praktycznie wszystkie techniki tej metody. Zróżnicowane parametry i ustawienie przetworników ultradźwiękowych zapewniają szerokie możliwości inspekcyjne. Dzięki postępującemu rozwojowi technicznemu i cyfryzacji procesy te można obecnie zautomatyzować, co znacząco wpływa na wydajność, choć dalej w przypadku niedużych obszarów szyn lub pojedynczych części stosowane są badania ręczne.

W przypadku badań szyn często wykorzystywane są systemy przypominające sanki, lub też koła wypełnione cieczą, pozwala to na zwiększenie precyzji badania a tym samym bezpieczeństwa którego nigdy nie za wiele!